Kontakt

BAJT s.c.
15-560 Białystok, ul. Sobolewska 19

tel./faks 85 74 04 388
tel. 85 74 04 377
email: kontakt@czesci.bialystok.pl

Dojazd

Informacja o plikach cookies

Na naszej stronie internetowej stosowane są pliki cookies. Są one związane z obecnością modułow serwisów zewnętrznych (google, stat4u). Pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika. Umożliwiają zbieranie informacji (np. system operacyjny, typ przeglądarki, numer IP, rozdzielczość monitora, nazwa hosta, referer) do celów statystycznych. Informacje zbierane przez pliki cookies wyżej wymienionych serwisów są przetwarzane w oparciu o ich regulaminy prywatności i mogą być przez nie wykorzystywane w celach komercyjnych.


NA FACEBOOKU

Wymiana paska rozrządu




Pasek rozrządu


Fatalne skutki zerwania paska rozrządu.

Zdarza się to niestety bardzo często. Nawet solidne silniki potrafią w ciągu kilku sekund zamienić się bezużyteczny złom, z powodu awarii bardzo prostego elementu – paska rozrządu. Szkody spowodowane zerwaniem paska rozrządu są dyżurnym tematem narzekań wielu kierowców . W samochodzie naszego współpracownika także do tego doszło, przy stanie licznika 105.000 kilometrów jego Golfem gwałtownie rzuciło a z przodu auta dochodziły nieprzyjemne dźwięki. Zerwał się pasek rozrządu. Auto potoczyło się jeszcze kilkanaście metrów i zatrzymało się na dobre. W tak zwanym “polu” i w czasie ulewnego deszczu.



Pęknięty pasek rozrządu Golf


Najbardziej przykre: umówiona wizyta w ASO miała mieć miejsce w przyszłym tygodniu, do zalecanego przebiegu, przy którym należało wymienić pasek rozrządu brakowało jeszcze jedynie 15.000 kilometrów. Za późno. Teraz przyjdzie jeszcze wymienić głowicę silnika. Dla mechaników Volkswagena to chleb codzienny, takiego typu naprawy zdarzają się bardzo często.



Pasek rozrządu wymiana


Zasadniczo nie ma 100-procentowej ochrony przed zerwaniem się paska rozrządu. Z opinii czytelników wiemy, że paski pękają nawet w drodze z ostatniego przeglądu do domu. Także autoryzowane stacje nie są w stanie rozpoznać aktualnego stanu paska rozrządu. Często bowiem pasek rozrządu nie pęka z powodu zewnętrznego uszkodzenia a powodem są inne wewnętrzne agregaty silnika. Na przykład pompa wodna. Koło zębate nie obraca się właściwie i pasek rozrządu pęka. Podobnie bywa w przypadku niewłaściwego napięcia paska rozrządu. Wtedy pasek rozrządu może przeskoczyć o kilka ząbków, czego rezultatem jest poważne uszkodzenie całego silnika.

Reakcja producentów aut jest następująca: zalecają oni skracanie okresów wymiany paska rozrządu. Tak jak Opel, który zredukował okres wymiany ze 120.000 do 60.000 kilometrów. Także w aktualnym Volkswagenie Golfie TDI wymiana paska rozrządu powinna się odbywać już przy 60.000 kilometrów. Dlatego przy kupnie używanych samochodów warto poprosić o pokazanie ostatnich rachunków z warsztatu.

Po co jednak w ogóle istnieją okresy wymiany pasków rozrządu skoro pękają one praktycznie w dowolnym momencie? Czy te okresy to jedynie mgliste wyobrażenia producentów. Tak właśnie często się wydaje. Z prawnego punktu widzenia oznaczają one jedynie moment, w którym najpóźniej należy wymienić pasek rozrządu, jednak nie oznaczają uprawnień gwarancyjnych.

Kiedy skończy się gwarancja na nowy samochód pozostaje jedynie nadzieja na ugodę. Pełną ochronę zapewnia jedynie wymiana pasku rozrządu przed jego uszkodzeniem. Nie jest to tanie, ale kosztuje mniej niż nowy silnik. W przyszłości producenci chcą w większym stopniu stosowań łańcuchy rozrządu, tak jak w przyszłej generacji Volkswagena Golfa. Ale łańcuch rozrządu także nie jest gwarancja bezstresowej jazdy. Silniki Volkswagena VR6 maja łańcuchy rozrządu i mimo tego masę problemów. Zawodzą tam masowo napinacze łańcucha rozrządu.

Jeżeli pasek rozrządu zerwie się w czasie gwarancji, to koszty z tym związane pokrywa dealer lub importer. Jeżeli gwarancja już się skończyła to sprawa jest bardziej skomplikowana. Producent spełnia swoje zobowiązania dotyczące poinformowania klienta o wymaganych okresach wymiany paska rozrządu i tu jego rola się kończy. Klient może liczyć jedynie na dobrą wole producenta czy dealera i ugodę.



Pasek rozrządu tdi


Pasek rozrządu a łańcuch rozrządu

Pasek rozrządu- jest tani i pracuje bardzo cicho. Z tego powodu można go odnaleźć w 75% wszystkich silników w Europie. Składa się on z warstwy elastycznej, pod nią znajduje się gruba na 15 do 20 milimetrów warstwa włókna szklanego. Po obu zewnętrznych stronach pasek rozrządu wyłożony jest mieszanką gumową z bardzo wytrzymałych polimerów. Nad zębami paska rozrządu umieszczona jest nylonowa tkanina. Cały pasek produkowany jest w procesie wulkanizacji.

Istnieją duże różnice w profilach zębów. Pierwsze paski rozrządu miały ząbki w kształcie trapezów, ząbki w silnikach benzynowych były mniejsze niż w silnikach dieslowskich. Dzisiaj prawie wszystkie paski rozrządu maja ząbki w kształcie łukowatym HTD-Profil (High Torque Drive). Wielkość ząbków w silnikach benzynowych i dieslowskich jest taka sama. Pasek rozrządu musi być wymieniony natychmiast kiedy z silnika wycieka olej pasek. Zaoliwiony pasek rozrządu może przeskoczyć - co oznacza pewną śmierć dla każdego silnika.

Łańcuch rozrządu

Wałek rozrządu w głowicy silnika zajmuje się utrzymaniem właściwego sterowania regularnym otwieraniem i zamykaniem się zaworów silnika. Ważne jest bardzo dokładne przestrzeganie tych okresów. Zamiast paska rozrządu z tworzyw sztucznych może być w tym celu użyty stalowy łańcuch, który laikowi przypomina zwykły łańcuch rowerowy. Łańcuch rozrządu łączy wał korbowy z wałkiem rozrządu. Często są do łańcucha rozrządu podłączone również inne części silnika takie jak pompa oleju i pompa wody czy pompa wtryskowa. Napinacze łańcucha rozrządu są odpowiedzialne za w jego właściwe napięcie. Poprzez zużycie i wysokie temperatury łańcuch rozrządu z czasem się wydłuża i bez odpowiedniego napinania mógłby przeskoczyć powodując uszkodzenie silnika. Zalety łańcucha rozrządu względem paska rozrządu to: większa trwałość i mniej zajmowanego miejsca. Wady: łańcuch rozrządu jest droższy i bardziej hałaśliwy niż pasek rozrządu.



Łańcuch rozrządu


Żródło:
Opublikowano Auto Świat dnia 24 marzec 2009 przez tsadowski

stat4u Projekt i realizacja BAJT.
czesci samochodowe, sklep internetowy, białystok, alfa romeo, audi, bmw, chevrolet, citroën, dacia, daewoo, fiat, ford, honda, hyundai, jaguar, jeep, kia, lancia, land rover, mazda, mercedes benz, mitsubishi, nissan, opel, peugeot, renault, saab, seat, Škoda, subaru, suzuki, toyota, vauxhall, volkswagen, volvo, akcesoria samochodowe, sklep motoryzacyjny, ate, beru, bilstein, bosch, brembo, champion, continental contitech, delphi, fag, febi bilstein, federal mogul, ferodo, filtron, gates, gkn, glyco, hans pries, hart, ina, KASHIYAMA, kayaba, knecht, koni, lemförder, luk, magneti marelli, mann filter, meyle, mahle, monroe, moog, ngk, payen, sachs, skf, spidan, textar, topran, trw, valeo, akumulatory, amortyzatory, filtry oleju, filtry paliwa, filtry powietrza, łożyska, klocki hamulcowe, koła dwumasowe, paski klinowe, piasty, przeguby, sprężyny, sworznie, świece zapłonowe, tarcze hamulcowe, tłumiki, uszczelki, wahacze, wycieraczki, zwrotnice