Kontakt

BAJT s.c.
15-560 Białystok, ul. Sobolewska 19

tel./faks 85 74 04 388
tel. 85 74 04 377
email: kontakt@czesci.bialystok.pl

Dojazd

Informacja o plikach cookies

Na naszej stronie internetowej stosowane są pliki cookies. Są one związane z obecnością modułow serwisów zewnętrznych (google, stat4u). Pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika. Umożliwiają zbieranie informacji (np. system operacyjny, typ przeglądarki, numer IP, rozdzielczość monitora, nazwa hosta, referer) do celów statystycznych. Informacje zbierane przez pliki cookies wyżej wymienionych serwisów są przetwarzane w oparciu o ich regulaminy prywatności i mogą być przez nie wykorzystywane w celach komercyjnych.


NA FACEBOOKU

Hamulce - kiedy wymieniać klocki, tarcze i płyn - poradnik


Usterki układu hamulcowego mogą skończyć się tragicznie. Dlatego warto regularnie kontrolować stan tarcz, klocków, przewodów oraz poziom płynu hamulcowego.

Układ hamulcowy - w przypadku wszystkich aut - można podzielić na kilka części, zaczynając od tych, które bezpośrednio odpowiadają za zatrzymywanie kół, czyli tarcze (rzadziej bębny), klocki czy szczęki hamulcowe. Dalej mamy elementy wprawiające je w ruch: zaciski, cylinderki, pompę, przewody hamulcowe. Kończymy na szeroko pojętym sterowaniu: komputerze, pompie ABS, czujnikach obrotu koła czy przechyłu auta.Warto zaznaczyć, że we współczesnych samochodach coraz rzadziej spotyka się bębny hamulcowe. Nawet w samochodach ciężarowych odchodzi się od ich używania. Skutecznie wyparły je tarcze wraz z klockami.



Awaria hamulców - sygnały ostrzegawcze

Układ hamulcowy powinien być przedmiotem kontroli podczas każdego przeglądu okresowego pojazdu. Z reguły bardziej na stan techniczny samochodu zwracamy uwagę przed latem i zimą. Wizytę u mechanika warto zaplanować dwa razy w roku.

W nowoczesnym układzie hamulcowym, poza kontrolą stanu płynu w zbiorniczku, niewiele możemy zrobić - podkreśla Robert Laskowski, mechanik z Bialegostoku. Poziom płynu powinien oczywiście znajdować się pomiędzy oznaczeniami min. a max. W sytuacji, kiedy nasze hamulce wydają się dostatecznie sprawne, ale są hałaśliwe, należy bezwzględnie odwiedzić serwis, aby zweryfikować usterkę.Powodem do niepokoju powinien być hałas dochodzący z okolic kół, który może świadczyć o zużytych klockach albo tarczach. Jeśli poczujemy, że podczas hamowania któraś strona auta słabiej hamuje a samochód ucieka na bok, to z kolei prawdopodobnie objaw nieprawidłowo działających zacisków hamulcowych. Uważajmy również na czerwoną lampkę z wykrzyknikiem, pojawiającą się na tablicy rozdzielczej. W tym przypadku możemy mieć do czynienia z wyciekiem płynu hamulcowego z układu. Wtedy bezwzględnie trzeba udać się do mechanika.

Robert Laskowski wśród najczęstszych usterek hamulców wymienia: - Mocne, niebezpieczne wręcz zużycie klocków i tarcz hamuclowych. Często nieprawidłowo działają też zaciski - są one, niestety, nierzadko pomijane przy przeglądzie auta.

Niektórych awarii można uniknąć

Dobrze wiedzieć, szczególnie w okresie zimowym, że niektórych problemów można uniknąć w bardzo prosty sposób. A tym samym nie narażać się na koszty naprawy.

Pamiętajmy zatem, że pozostawienie na mrozie auta z zaciągniętym hamulcem ręcznym prawie zawsze kończy się wizytą w warsztacie. Przy okazji nierzadko z użyciem pomocy drogowej.

Nibezpieczna może być także korozja elementów układu hamulcowego. Dotyczy ona elementów zewnętrznych, takich jak przewody, zaciski, tarcze. Pracują one w wilgotnym środowisku i zmieniając temperaturę łatwo rdzewieją. Najbardziej niebezpieczna jest korozja przewodów hamulcowych, gdyż grozi nieszczelnością w układzie, a w konsekwencji nagłą utratą sprawności układu hamulcowego.

Kiedy wymieniać klocki i tarcze hamulcowe?

Dużo zależy od tego, w jaki sposób jest użytkowany samochód. Kierowca jeżdzący więcej w trasy zużyje klocki hamulcowe po 60 tysiącach kilometrów, a poruszając się tym samym samochodem w cyklu miejskim, po 30 tysiącach.

W wielu samochodach zastosowano systemy sygnalizujące zużycie klocków hamulcowych - co jest dla nas prostym sygnałem, kiedy konieczna jest wymiana.

Poziom płyny hamulcowego należy sprawdzać, co dwa-trzy tygodnie. Jego ubytek to sygnał, że w układzie hamulcowym może być wyciek. Trzeba wtedy udać się do warsztatu i sprawdzić szczelność przewodów i cylinderków hamulcowych. Stan płynu sprawdza się raz w roku i w razie potrzeby wymienia. Z reguły nowy powinien znaleźć się w zbiorniku co 2 lata.

Terminów zalecanych przez producentów trzeba przestrzegać. I nie ma tutaj mowy o żadnych odstępstwach.Płyn hamulcowy jest cieczą higroskopijną, co oznacza, że wchłania wilgoć z otoczenia. Woda obniża jego temperaturę wrzenia. Nietrudno więc sobie wyobrazić, że w skrajnym przypadku, podczas gwałtownego hamowania, płyn po prostu się zagotuje. Jazda na zużytym płynie grozi nam nieskutecznym hamowaniem, podczas którego będziemy mieli tzw. gumowy pedał.

W większości przypadków w samochodach mamy płyn klasy DOT-4 - wyjaśnia Robert Laskowski. - W modelach wyposażonych w systemy korekcji toru jazdy mogą być stosowane płyny o podwyższonej temperaturze wrzenia, np. DOT-4+. Nie jest wskazane mieszanie różnych rodzajów. W sytuacji awaryjnej można uzupełnić poziom płynu, ale tylko dolewając go ze świeżo otwartego opakowania.

Sprawdź przewody hamulcowe po wyprawie do lasu

Lekceważonym przez właścicieli samochodów zagadnieniem są przewody hamulcowe, a właściwie ich wymiana w razie potrzeby. Poza wspomnianymi metalowymi, które atakowane są przez rdzę, auta posiadają także przewody elastyczne.Czasem ulegają one tzw. parcieniu czy rozwarstwianiu, co powoduje utratę sprawności naszych hamulców, a w ekstremalnych przypadkach pękanie przewodów i zupełną utratę hamulców.

Zawsze po przejażdżce w trudnym terenie, gdzie podwozie samochodu narażone jest na kontakt z gałęziami albo bryłami śniegu, warto sprawdzić zaglądając z latarką pod samochód, czy przewody nie zostały uszkodzone.

Hamowanie silnikiem

Hamowanie silnikiem to zmniejszanie prędkości naszego auta poprzez wrzucanie niższego biegu, a przez to opór obrotów silnika i wytracanie prędkości na kołach. Zmniejsza to spalanie, gdyż podczas tej operacji silnik praktycznie nie zużywa paliwa - wtryski go nie podają. To także sposób na spowolnienie zużycia klocków i tarcz hamulcowych.

Żródło:
Opublikowane na stronie regiomoto.pl 4 sierpnia 2011 r.
Tekst i zdjęcie: Piotr Walczak
stat4u Projekt i realizacja BAJT.
czesci samochodowe, sklep internetowy, białystok, alfa romeo, audi, bmw, chevrolet, citroën, dacia, daewoo, fiat, ford, honda, hyundai, jaguar, jeep, kia, lancia, land rover, mazda, mercedes benz, mitsubishi, nissan, opel, peugeot, renault, saab, seat, Škoda, subaru, suzuki, toyota, vauxhall, volkswagen, volvo, akcesoria samochodowe, sklep motoryzacyjny, ate, beru, bilstein, bosch, brembo, champion, continental contitech, delphi, fag, febi bilstein, federal mogul, ferodo, filtron, gates, gkn, glyco, hans pries, hart, ina, KASHIYAMA, kayaba, knecht, koni, lemförder, luk, magneti marelli, mann filter, meyle, mahle, monroe, moog, ngk, payen, sachs, skf, spidan, textar, topran, trw, valeo, akumulatory, amortyzatory, filtry oleju, filtry paliwa, filtry powietrza, łożyska, klocki hamulcowe, koła dwumasowe, paski klinowe, piasty, przeguby, sprężyny, sworznie, świece zapłonowe, tarcze hamulcowe, tłumiki, uszczelki, wahacze, wycieraczki, zwrotnice